Gå til hovedinnhold

Sol fra:
Kl. 12

Sist oppdatert: 24. juli 2024

Kirkeveggen er et kilefelt i den sydlige delen av Tellnes/Haganes-området og består av flere store vegger. Nordryggen har få, men fine ruter, mens sydryggen har en rekke flotte linjer. Klatringen er jevnt over noe brattere enn ellers i området. Mellom disse ligger "Alteret", der den venstre delen har bolteruter og høyre del tunge, naturlig sikrede ruter. Det er mye vegetasjon og en del tett skog/kratt under deler av veggen. Det kan være geiter på beite her. Disse må ikke mates og pass gjerne på matpakken. Gå opp den asfalterte veien bak gammelt kunstgalleri/butikklokale. Det er mulig å parkere rett bak huset, men ikke lenger opp i bakken. Alteret er synlig fra toppen av bakken. For å komme dit tar man til høyre inn på skogsvei bak øverste huset og vid-ere på sti inn i skogen i retning rett mot veggen. For å komme til sydryggen går man rett frem der skogsveien slutter og fortsetter på sti gjennom skogen, før man tar opp til venstre ved en stor stein. Til rutene lengst syd ("Leppa", "Avanti") fortsetter du rett frem i skogen og forbi en godt synlig varde. Det er mulig å komme til nordryggen gjennom skogen, men enkleste adkomst er rappell ned fra toppen. For rutene "Rødt, hvitt og blått" og "Blå og gul" anbefales to rappeller langs ruten "Rødt, hvitt og blått", med start nedenfor tre. For å nå "Baugen" og "Høstfesten" er det ca 50 meter rappell ned "Høstfesten". Alternativt kan en gå 100 meter opp hovedvei fra parkering, og til høyre. Nordryggen er synlig herfra. Følg deretter sti gjennom granskog. På sydryggen er det etablert rappellretur ned ruten "Gadak". Rappellen er 50 meter lang.