Gå til hovedinnhold

Kl. 10:00
Regnsikkert Regnsikkert

Sist oppdatert: 4. juli 2024

Feltet er blant de beste i hele Bergensområdet. Fjellet er svært klatrebart med en blanding av lommer, lister og riss, samt en del formasjoner man vanligvis kun finner på kalksteinsklipper. Klippen ligger åpent til med sol til kl 17.00. Takoverheng i toppen av veggen beskytter rutene i midtseksjonen mot regn, men veggen er utsatt for vind fra vest eller øst. Ved enden av Henangervannet tar du til høyre til Sævareid, kjører over en liten bro og tar første vei til høyre, avkjøringen er skiltet "Solheim". Veien går opp en bakke gjennom et boligfelt. 50 meter etter toppen av bakken er det en snuplass på høyre side av veien, ved en liten garasje. Her er det vanligvis plass til at en bil kan parkere. Merk at dette er en liten snuplass/privat parkering i et boligfelt, og grunneier ønsker ikke at den brukes til overnatting/camping. Det samme gjelder camping under klippen. Det er viktig at snuplassen holdes åpen da den brukes av større kjøretøy. Dersom det allerede står biler parkert på snuplassen må det parkeres på stor plass nede på Sævareid, i krysset der man tar til høyre opp siste biten gjennom boligfeltet. Vennligst respekter dette slik at vi fortsatt beholder et godt forhold til grunneier. Og hold støynivået nede på klippen - lyden derfra høres godt... Fra snuplassen går du først tilbake 150 meter langs veien. Like før toppen av bakken tar du av til høyre inn på en gressgrodd sti/kjerrevei. Følg denne ca. 100 m til du kommer til noen store svaberg. Ta til høyre opp disse mens du leter etter en delvis synlig sti på gressflekkene mellom dem. Etter svabergene skrår stien svakt mot høyre og rundt en liten kolle før den svinger mot venstre (vekk fra veggen) over en myr. På andre siden av myren går stien opp et bekkefar. Når terrenget flater ut tar du skarpt til høyre og går langs en 3 meter høy vegg frem til feltet. Anmarsjen kan være våt.