Gå til hovedinnhold

Sol fra:
Kl. 09:00

Sist oppdatert: 4. juli 2024

Hjellaberget ligger øverst i Eksingedalen og her finnes mye fin rissklatring på moderat nivå. Veggen er gjennomgående fast og egner seg godt for klatrere som har lyst å prøve seg på en større vegg med ruter over flere taulengder. Innsteget ligger 550 m, så en tur til toppen gir mer fjellerfaring enn Liafjell, samtidig som rutene er relativt lette og veggen lavere enn for eksempel Uskedalen. Utsatte partier er sikret med bolter og det er etablert en rekke boltede returer. Fra toppen av veggen er det mulig å rappellere ned ruten "Lido" med 50 m rappeller. Det er bygget en varde som markerer plasseringen til denne rappellen. Varden ligger litt øst og under hovedtoppen. Det er også rappellankere på enkelte andre ruter og fra rampene til bakken. Veggen har sol fra tidlig morgen til kl. 17. Følg E16 mot Voss og videre til Eksingedalen. Når du begynner på nedstigningen ser du klippen på den andre siden av dalen. Kjør ned i dalen, passer kirken på venstre hånd og fortsett nedover Eksingedalen i ca. 2 km. Parkering med skilt og rasteplass. Gå 50 m videre langs veien og følg trappesti oppover, forbi hytte og sauesti videre opp mot midten av veggen.